ԱՄՆ. ամենահզոր բայց ոչ ամենակարող
ԱՄՆ-ը աշխարհի ամենահզոր
տերությունն է, որոշ ոլորտներում դեռեւս անմրցելի, բայց նա արդեն ամենակարող չէ: Նրա
բացարձակ հեգեմոնային ցիկլը ավարտված է: Այս
իրողությունը հաստատում են նաեւ իրենք, ԱՄՆ անվտանգային կառույցները և անվանի փորձագետները:
Բ. Համաշխարհային պատերազմի
ավարտից մինչեւ 1960թթ. վերջերն ու 1970թթ. սկիզբ ԱՄՆ-ը գերիշխող դիրք է զբաղեցրել
բոլոր ոլորտներում` տնտեսություն, տեխնոլոգիաներ, համաշխարհային ֆինանս և ռազմական
հզորություն: Սկսած 1970թթ. այն սկսել է կորցնել բացարձակ և աներկբա գերակայության
դիրքերը:
• 1960թ. ԱՄՆ-ՀՆԱ-ն ներկայացնում
էր աշխարհի ՀՆԱ-ի 40%-ը, իսկ 2017թ.` 24,08%-ը (-40%):
Ներքին գնողունակության
չափանիշով (purchasing power parity) հաշվարկված ԱՄՆ ՀՆԱ-ն Բ Համաշխարհայինի ավարտից
հետո ներկայացնում էր աշխարհի ՀՆԱ-ի կեսը, սառը պատերազմի ավարտին արդեն պակաս քան
քառորդը, իսկ ներկայում 1/7-ը:
• Կապիտալիզմի ճգնաժամի պատճառով
1970թթ.-ից տնտեսության աճի տեմպերը նվազում են ամբողջ աշխարհում, բայց ԱՄՆ-ում նվազում
են ավելի արագ տեմպերով: 2000-09թթ. միջինացված տարեկան իրական աճը աշխարհում՝
2,82%, ԱՄՆ-ում՝ 1,79%, 2010-17թթ. աշխարհում` 3,0%, 2010-սեպտ. 2019թթ. ԱՄՆ-ում`
2,25%:
• 1980թ. Չինաստանի ՀՆԱ-ն
հաշվում էր ԱՄՆ ՀՆԱ-ի ընդամենը 8%-ը: 2014 թ. ներքին գնողունակության չափանիշով
(ppp) հաշվարկված չինական ՀՆԱ-ն արդեն շրջանցել էր ԱՄՆ-ին: Հնդկաստանը եւս զգալիորեն
աճել է. 2014 թ. նրա տնտեսությունը հաշվում էր ԱՄՆ տնտեսության 40%-ը, իսկ Բրազիլինը`
20%-ը: Ասել չի ուզվում, որ Չինաստանը հասել է ԱՄՆ-ի հզորության. ասել է ուզվում, որ
ԱՄՆ-ն արդեն նախկինը չէ:
• Բացի տնտեսության համեմատական
հզորության նահանջից, անցնող չորս տասնամյակներում ԱՄՆ-ում տեղի է ունեցել սոցիալական
բեւեռացման խորացում և միջին դասակարգերի էռոզիա:
• Ըստ OECD-ի հրապարակած
2017թ տվյալների, ԱՄՆ-ում բնակչության ստորին 60%-ին հասնում է երկրի հարստության ընդամենը
2,4%-ը, իսկ վերին 10%-ը տիրում է հարստության մոտ 80%-ին (տվյալներ տրամադրած
OECD երկրների համապատասխանաբար ամենացածր և ամենաբարձր ցուցանիշները):
Ներկայում ԱՄՆ ընտանիքների
մեծամասնությունում երկու հոգու աշխատանքն անկարող է ապահովելու միջին դասի այն կենսամակարդակը,
որը 1950-ականներին ապահովում էր մեկ անձի աշխատանքը:
«ԱՄՆ-ի համար միջին դասակարգի
իրավիճակի մշտական բարելավումը կենտրոնական արժեք է: Եթե այն կորցնի դա, կորցրած կլինի
իր աշխարհքաղաքական հզորության հենասյուներից մին» (George Friedman, Stratfor-ի հիմնադիր):
• Տնտեսական համեմատական
նահանջն առնվազն մասամբ հետեւանքն էր արդյունաբերական գործընթացների դեպի էժան աշխատուժով
երկրներ (Չինաստան եւայլն) տեղափոխումին: Թվում էր, որ արտադրական առավելության գիտակցված
կորուստը հնարավոր է ավելիով կոմպենսացնել ֆինանսական գերակայությամբ: Այդ գերակայությունն
իրոք պահպանվեց մինչեւ 1990թթ., բայց համարյա
բոլոր երկրների նման ԱՄՆ-ը եւս հայտնվեց պարտքերի ահավոր բեռի տակ:
2019թ. առաջին եռամսյակին
ԱՄՆ ամբողջական պարտքը հատել էր 69 տրիլիոն
դոլարի շեմը, ինչը համապատասխանում է ՀՆԱ համարյա 350%-ին (աշխարհի ամբողջական պարտքը՝
աշխարհի ՀՆԱ-ի 320%): 2008թ. ճգնաժամից հետո պարտքերը շարունակել են աճել մեծ ոստումներով:
• Այնուամենայնիվ, միջազգային
առեւտրում և ֆինանսական գործարքներում դոլարի զբաղեցրած առանձնաշնորհյալ դիրքը և դրա
շնորհիվ ԱՄՆ ի գործ դրած վերահսկողությունը շարունակում է վերջինին տալ, բացի ֆինանսականից,
աշխարհքաղաքական լծակներ: Բայց համաշխարհային տնտեսական ճարտարապետությունում և հետեւաբար
աշխարհքաղաքականությունում ԱՄՆ դիրքերի թուլացման պատճառով դրանք եւս մաշվում են:
• Տեխնոլոգիական ոլորտում
ԱՄՆ-ը շարունակում է զբաղեցնել առաջին տեղերը բայց վաղուց կորցրել է բացարձակ գերազանցիկի
դիրքերը: Բազմաթիվ երկրներ մրցակցում են իսկ
գլխավոր ախոյանը Չինաստանն է:
• Միակ ոլորտը, որտեղ ԱՄՆ-ը
շարունակում է վայելել անխտիր բոլոր երկրների նկատմամբ անհամեմատելի առավելություն,
ռազմականն է: Տիրապետում է ովկեանոսներին-ծովերին և երկնքին. Բայց ինչպես Աֆղանստանի
և հատկապես Իրաքի պատերազմներն ապացուցեցին, նա չունի ցամաքներին գերիշխելու բավարար
ցամաքային ուժ:
ԱՄՆ-ը ցանկացած սովորական
ռազմական ուժ ոչնչացնելու ուժ ունի, բայց չունի երկրներ գրավելու և «խաղաղացնելու»
ունակություն: Այլ կերպ ասած, այն կարող է հաղթահարել սպառնալիքները, բայց ոչ կայունացնել
երկրները, առավել եւս աշխարհը:
Բացարձակ հեգեմոնի դիրքերից
ԱՄՆ նահանջին գիտակից են առաջին հերթին իրենք, ամերիկացիք: Հետախուզության Ազգային
Խորհուրդի (National Intelligence Council) դեռեւս 2008թ. հրապարակած «Համաշխարհային
միտումներ 2025» (Global trends 2025) զեկույցը համարում է, որ 2025թ. ԱՄՆ-ը, մնալով
հանդերձ ամենահզոր տերությունը, համաշխարհային հարցերում չի լինելու գերակա: Աշխարհը
լինելու է բազմաբեւեռ և նվազ կենտրոնացված, և ոչ-պետական դերակատարների ուժն աճելու
է: Զեկույցը գտնում է, որ ԱՄՆ տնտեսական, քաղաքական և նույնիսկ ռազմական գերակայության
թուլացումը շարունակվելու է:
2018թ. վերջին և 2019թ.
սկզբին, Տրամպի վարչակազմի օրոք հրապարակված
Ազգային Անվտանգության Ռազմավարություն (National Security Strategy) և Ազգային Պաշտպանության Ռազմավարություն
(National Defense Strategy) զեկույցները շարունակում են նույն մոտեցումը: Պաշտպանական
զեկույցը նշում է, որ միաբեւեռ տասնամյակում ԱՄՆ-ը վայելել էր անվիճելի գերակայություն
գործողությունների բոլոր տիրույթներում: «Մենք ընդհանրապես կարող էինք տեղակայել մեր
ուժերը երբ ուզեինք, խմբել դրանք որտեղ ուզեինք, և գործարկել ինչպես ուզեինք»: Մինչդեռ
ներկայում, նշում է անվտանգության զեկույցը, Չինաստանն ու Ռուսաստանը ստեղծում են ռազմական
կարողություններ, որոնք կոչված են ժխտել Ամերիկային մուտքը ճգնաժամային իրավիճակներում
և վիճարկել ազատ գործելու նրա հնարավորությունը»:
Այս գնահատականները կիսում
են լրջագույն փորձագետներ և հետազոտական կենտրոններ:
• Գոնե այս պահի դրությամբ
անցել են այն օրերը, երբ ամերիկյան ուժերը պատրաստ էին այս կամ այդ երկրում իրավիճակը
կարգավորելու:
Թե՛ հեգեմոնը, թե՛ շատ
պետություններ որոնց վրա նա ազդում է ավելի թույլ են: Հիերարխիան լուծարվում է բոլոր
մակարդակներում: Ամերիկյան հեգեմոնն ավելի քիչ հեգեմոն է, իսկ առանձին երկրներում ներքին
ուժերը այլեւս չեն ենթարկվում ռեժիմներին: (Եվ այնպիսի պետություններ, ինչպիսիք են
Թուրքիան, Սաուդյան Արաբիան և Պակիստանը չեն գտնվում ամերիկյան ճամբարում այն աստիճանի,
որքան նախկինում էին ՝ ավելի թուլացնելով ամերիկյան հեգեմոնիան:)
(Robert D. Kaplan)
• Տնտեսական և ռազմական ռեսուրսներն
այժմ շատ ավելի ցրված են միջազգային համակարգում ընդհանրապես, և, մասնավորապես, Միացյալ
Նահանգների ձեռքերից դուրս:
Միացյալ Նահանգները ավելի
լավ սակարկություններ չի ստանա, քան ձեռք է բերել այն ժամանակ, երբ այն վերահսկում
էր ավելի քան երկու անգամ ավելի շատ համաշխարհային հզորություն, քան ներկայումս:
(Dani K. Nedal ԵՎ Daniel H. Nexon)
• Մի պետության համար, որի
հիմնական ռազմավարությունն էր մարտահրավերները հաղթահարել ռեսուրսներով, այս անկումը
կասկածի տակ է դնում առաջնորդության ԱՄՆ նախադրյալները:
(Graham Allison)
• Իսկ ԿԱՏՈ Ինստիտուտը գտնում
է, որ ԱՄՆ-ի համար դժվար է լինելու նախկին
դիրքերի պահպանման համար անհրաժեշտ ռեսուրսների ձեռքբերումն ապահովել իր բնակչության
բազայից: Հաշվի առնելով տեղաշարժերը, նա համարում է, որ ԱՄՆ-ը պետք է վերագնահատի իր
մեծ ռազմավարությունը ՝ իր ուժն ու պարտավորությունները հավասարակշռելու համար: Որպեսզի
վերագնահատումը իրատեսական լինի, այն պետք է կարողանա նկատի ունենալ իրականացնել
- անվտանգության պարտավորությունների հետաձգում կամ նահանջ,
- դաշնակիցների միջեւ բեռի վերաբաշխում,
- պատերազմներից զգուշավոր խուսափում և
- պարտավորությունների սահմանափակում:
Տրամպի վարչակազմի կիրառած
քաղաքականությունը մեծ հաշվով այս հանձնառարություններից շատ հեռու չի գտնվում:
• ԱՄՆ-ի համար անհնար է կառավարել
աշխարհը: Նրա ուժը մեծ է, բայց նա ամենակարող չէ: Մյուս կողմից, աշխարհի յուրաքանչյուր
հակամարտություն ամերիկյան խնդիր չէ: Ուստի ԱՄՆ-ը որդեգրել է ուժերի տնտեսման քաղաքականություն,
առանց մեկուսանալու աշխարհից:
ԱՄՆ ռազմական հնարավորությունները
խիստ ձգված են, տեղակայված են հսկայական տարածության վրա, և դա խնդիր է ստեղծում: Միացյալ
Նահանգները չի կարող ինտենսիվ պայքար մղել բոլոր այս թատերաբեմերում միաժամանակ: Ցանկացած
մեկ թատերաբեմում պատերազմի բռնկումը կնվազեցնի ԱՄՆ կարողությունները մեկ այլ թատերաբեմում՝
մեծացնելով այլ ուժերի կողմից այս թուլությունից օգտվելու հավանականությունը:
Այս իրավիճակին ի տես,
ԱՄՆ-ը դիմել է փոխլրացնող ռազմավարությունների:
- Կենսական նշանակության տարածաշրջաններում Անհրաժեշտ չափով ներկայության
պահպանում և երկարաձգված բանակցությունների ներքո մարտերից խուսափում, ինչը կարող է
հանգեցնել կամ չհանգեցնել ինչ-որ բանի, բայց կնվազեցնի ռազմական սպառնալիքը:
- Տարածաշրջաններում տեղային ուժերի հավասարակշռության ձեւավորում կամ առկա
հավասարակշռության օգտագործում (նպատակ ունենալով թույլ չտալ, որ նրանցից որեւիցե մեկը
դառնա գերիշխող և սպառնալիք ԱՄՆ-ի շահերին), միջամտելով միայն հավասարակշռության խախտման
առաջացման դեպքում (օրինակ, Մերձավոր Արեւելքում` Թուրքիայի, Իրանի և Սաուդական Արաբիայի
միջեւ փոխվերահսկող հավասարակշռություն, օգտագործելով նաեւ Իսրայելի գործոնը):
- Հազվագյուտ և սահմանափակ ռազմական միջամտություններ:
- Տնտեսական լծակների օգտագործում: Աշխարհքաղաքական գերակա դիրքերը հնարավորինս
պահպանելու և լրացուցիչ նահանջ չարձանագրելու համար ԱՄՆ-ը դիմում է ֆինանսական և տնտեսական
երկու լծակների. մին` միջաժգային ֆինանսական հոսքերի վերահսկման հնարավորության օգտագործում,
մյուսը` մրցակից երկրների (Չինաստան, բայց ոչ միայն)նկատմամբ համեմատաբար նպաստավոր
դիրքերից առեւտրային պատերազմների շղթայազերծում, օգտվելով այն իրողությունից, որ իր
համար արտաքին առեւտուրն ընդհանրապես և արտահանումը մասնավորաբար կազմում է իր համախառն
ներքին արդյունքի համեմատաբար փոքր տոկոսը:
Ուստի ներկայում ԱՄՆ արտաքին
քաղաքականության վարդապետությունը (դոկտրինը) ներառում է ռազմական ռիսկերի նվազեցումը
և տնտեսության որպես լծակ օգտագործումը:
(George Friedman)
• Սա ամենակարող, սեփական
կամքը պարտադրելու հզորությամբ օժտված հեգեմոն պետության ռազմավարություն չէ, այլ դիրքերը
պահելու, նահանջը կասեցնելու և հնարավորության դեպքում կետային հաղթանակներ ապահովելու
քաղաքականություն, հույսով` որ դրանք կդառնան ռազմավարական հաղթանակներ:
Այս ռազմավարությունը մինչեւ
այժմ տվել է լավագույն դեպքում թույլ արդյունքներ: Գլխավոր ախոյանների, Չինաստանի և
Ռուսաստանի հետ առեւտրային և այլ բնույթի դիմակայությունները շարունակվում են, դիրքերում
առայժմ առանց փոփոխություններ առաջացնելու: Huawei-ի նկատմաբ արշավը դիմադրության է
հանդիպում նույնիսկ ավանդական դաշնակիցների կողմից: Առայժմ պարժ չէ, թե ի՞նչ արդյունք կտա Հյուսիսային
Հոսք2-ի դեմ արշավը: Միջին կամ ավելի փոքր երկրների, Իրանի, Հյուսիսային Կորեայի, Վենեզուելայի դեմ տարիներ
ի վեր ի գործ դրված տնտեսական, հատուկ գործակալական և երբեմն ռազմական միջոցները, ցավ
պատճառելով հանդերձ, չեն հանգեցրել ռեժիմների տապալման:
Մյուս կողմից սակայն, առանց
արդյունքների հասնելու ԱՄՆ-ն իր զորքերը դուրս է բերում Աֆղանստանից, Մերձավոր Արեւելքում
աննախադեպ քաոս առաջացնելուց և տարածաշրջանում Իրանի դիրքերի ուժեղացման ակամա նպաստելուց
հետո թուլացնում է իր ռազմական ներկայությունը և անցնում հավասարակշռման քաղաքականության:
Առկա են լուրջ նախադրյալներ,
որ ԱՄՆ արտաքին քաղաքականության գլխավոր զենքի վերածված ֆինանսատնտեսական լծակները
կարող են մոտ ապագայում դառնալ անպիտան: Միջազգային առեւտրի ապադոլարայնացումը, թեկուզ
դանդաղ, բայց կայուն ընթացքով շարունակվում է: Եվրոպան մշակում է ֆինանսական հոսքերի
ԱՄՆ-ի կողմից վերահսկվող SWIFT համակարգի այլընտրանք: Իսկ ամենահեղափոխիչը լինելու
է բլոկչեյն համակարգով փոխանցումներ կատարելու համաշխարհային համակարգի ստեղծումը:
Դա կլինի ԱՄՆ վերահսկողության և դոլարի գերակայության մահացու հարված:
Այս զարգացումները ենթադրում
են ոչ թե մեկ-երկու, այլ բազմաթիվ տարիների աշխատանք, բայց երբ դառնան իրականություն`
վերջնականապես կավարտվի ֆինանսական ոստիկանի ԱՄՆ դարաշրջանը, իր աշխարհքաղաքական վճռորոշ
հետեւանքով:
ԱՄՆ-Ռուսաստան-ԹուրքիաՀայաստան
Աշխարհում ԱՄՆ բացարձակ
հեգեմոնության ավարտը պատճառ չէ, որ նրա ռազմավարական գլխավոր նպատակը չշարունակի մնալ`
այլ ուժերի կողմից ամերիկյան հզորության մարտահրավեր ներկայացնելու ունակության հնարավորինս
կանխումը: Դա առաջին հերթին (բայց ոչ բացառապես) նշանակում է համաշխարհային ջրերին
իր տիրակալության պահպանում: Ինչպես իրենից առաջ Մեծն Բրիտանիային, ծովերի տիրակալությունը
թույլ է տալիս ապահովագրել առեւտուրը, կանխել արտաքին ներխուժումը և հասու լինել աշխարհի
ծովափերին:
XXI դարում մարտահրավերն
ավելի մեծ հավանականությամբ կարող է ներկայանալ արեւելյան Ասիայից, հատկապես Չինաստանից:
Չինաստանն առնվազն ներկայում չունի համաշխարհային հեգեմոնի կարգավիճակի ստանցման ոչ
ցանկություն, ոչ էլ կարողություն: Բայց աներկբա է, որ այն դարձել է մարտահրավեր և գլխավոր
մրցակից: Այդ պատճառով, այլ տարածաշրջաններում ազդեցության տարբեր լծակներ պահելով
հանդերձ, ԱՄՆ-ն իր ռազմավարական ուշադրությունը և ռեսուրսների կարեւոր մասը կենտրոնացնում
է արեւմտյան Խաղաղականի ջրերում և տարածաշրջանում:
XX դարում վտանգը գալիս
էր Եվրոպայից: Միակ ուժը, որը կարող էր մարտահրավեր նետել ԱՄՆ ռազմածովային գերակայության,
մեկ հեգեմոն տերության ներքո ամբողջ Եվրոպայի միավորումն էր: Ա և Բ համաշխարհային պատերազմներին
ԱՄՆ մասնակցությունը և ապա ԽՍՀՄ զսպման քաղաքականությունը նման հնարավորության բացառման
նպատակ էին հետապնդում:
Եվրոպայում հեգեմոնության
հայտ էին ներկայացրել Գերմանիան, ապա` Ռուսաստանը, ի դեմս ԽՍՀՄ-ի: Ներկայի Ռուսաստանը
խորհրդային ժամանակաշրջանի համեմատ թույլ է և խոցելի: Գերմանիան տնտեսապես հզոր է բայց
ռազմականորեն թույլ և, գոնե ներկայում, առանց ամբիցիաների: Հետեւաբար, նույնիսկ անկախ
այն հանգամանքից, որ նոր մարտահրավերն արեւելքում է գտնվում, մեծ Եվրոպան նախկինի համեմատ
զգալիորեն քիչ սպառնալիք է ներկայացնում ԱՄՆ-ի շահերին:
Այնուամենայնիվ, ԱՄՆ-ը
երկու պատճառներով իր ուշադրությունը չի հեռացնում այս տարածաշրջանից: Թույլ տերությունները
վտանգավոր են, քանի որ այդ վիճակը նրանց ավելի ագրեսիվ է դարձնում, ինչն ակնհայտ երեւում
է Ռուսաստանի պարագայում: Ապա ԱՄՆ-ը համարում է, որ Գերմանիայի և Ռուսաստանի միջեւ
առկա են մերձեցման առարկայական գործոններ, որը, իրականանալու պարագայում, կարող է վերածնել
հզոր Եվրոպայի վտանգը: Նման հավանականությունների կանխումը ԱՄՆ-ի համար մնում է ռազմավարական
խնդիր:
ԱՄՆ-ը շահագրգռված է սահմանափակել
Ռուսաստանի ազդեցությունը Արեւելյան Եվրոպայում և Սեւծովյան տարածաշրջանում: Այդ պատճառով
այն զարգացնում է երկկողմ հարաբերությունները Լեհաստանի և Ռումինիայի առանցքային, ինչպես
նաեւ Բալթյան երկրների հետ և սահմանափակ ուժեր տեղակայում այդ երկրներում: Աջակցելով
Լեհաստանին, նա նաեւ ֆիզիկապես իրարից բաժանում է Ռուսաստանին և Գերմանիային:
Սեւ Ծովում Ռուսաստանի
առկա կամ պոտենցիալ նկրտումների սահմանափակման իր ռազմավարությունում ԱՄՆ-ն անցյալի
նման շարունակում է կարեւոր տեղ հատկացնել Թուրքիային: Թուրքիան կարեւոր տեղ է գրավում
նաեւ Մերձավոր Արեւելքում իրավիճակի կառավարման նպատակով ԱՄՆ-ի վարած ուժերի հավասարակշռության
ստեղծման քաղաքականությունում (Թուրքիա-Իրան-Սաուդական Արաբիա-Իսրայել):
Վերհիշենք այն համատեքստը,
որում ԱՄՆ-ը վարում է այս քաղաքականությունը:
- Աճող վտանգը գտնվում է արեւելյան Ասիայում, իսկ Եվրոպայում առկա է վտանգի
պոտենցյալ օճախի կանխման խնդիր:
- Իր թուլացող հզորության պայմաններում ԱՄՆ-ը հարկադրված է իր ռեսուրսները
տնտեսել և դրանք տեղաբաշխել ըստ առաջնահերթությունների:
Նման պայմաններում` ԱՄՆ-ը
չունի Ռուսաստանն ու Թուրքիան ոչնչացնելու, մասնատելու կամ ծնկի բերելու ոչ պատճառ,
ոչ էլ (ավելի կարեւոր մարտահրավերների պայմաններում) ռեսուրսներ:
Հայաստանն ու հայերը չպետք
է ապրեն նման վտանգավոր և վնասարար պատրանքներով:
Զուտ տեսականորեն նույնիսկ
չի կարելի բացառել, որ ապագայում ԱՄՆ-ի և Ռուսաստանի միջեւ կարող է ձեւավորվել Չինաստանի
դեմ ուղղված համագործակցություն:
Ինչպես ասվեց, Մերձավոր
Արեւելքում ԱՄՆ-ը վարում է տարածաշրջանային ուժերի միջեւ հավասարակշռման քաղաքականություն,
ինչը, հաջողվելու պարագայում, նրան հնարավորություն կտա նվազագույն ռեսուրսներով պահպանել
իր շահերը: Այդ քաղաքականությունը շարունակվելու է, անգամ եթե քրտերը դառնան սուբյեկտ
(որին ԱՄՆ-ն ապացուցեց, որ չի սատարում) և անգամ եթե Իրանում իշխանության գա ԱՄՆ-ին
ավելի բարեհաճ վարչակարգ: Այդ պարագաներում անգամ նա շարունակելու է հավասարակշռման
քաղաքականությունը, որի առանցքներից մեկը մնալու է Թուրքիան, որովհետեւ տարածաշրջանում
որեւե մեկ ուժի հեգեմոնության կայացումը չի բխում իր շահերից:
Բայց եթե ԱՄՆ-ը չունի Ռուսաստանն
ու Թուրքիան մասնատելու կամ ամբողջական կապիտուլացիայի ենթարկելու պատճառ, այն ունի
նրանց նկրտումները սանձելու պատճառ, որի համար հատկացնում է և կշարունակի հատկացնել
ռեսուրսներ: Բավարար կլինե՞ն այդ ճիգերն ու
ռեսուրսները իրականացնելու այդ նպատակը: Ցույց կտա ժամանակը:
Կարող ենք ենթադրել, որ
Ռուսաստանը կկքի ոչ այնքան ամերիկյան պատժամիջոցների և այլ ճնշումների, որքան իր ներքին
լրջագույն խնդիրների պատճառով: Նույնը չի կարելի ասել Թուրքիայի պարագայում: Ավելի
հավանական է, որ Ռուսաստանի որպես պետություն թուլացման և ԱՄՆ-ի համաշխարհային հզորության
շարունակվող թուլացման հետեւանքով միջին ժամկետում (15-20 տարի) այդ երկու տերությունները
ռազմավարական ներկայություն չեն ունենա մեր տարածաշրջանում: Այդ պարագայում ստեղծված
դատարկությունը հաստատապես փորձելու է լցնել Թուրքիան, ինչը Հայաստանի համար կլինի
ճակատագրական: Հայաստանն ամեն գնով պետք է բացառի դա: Հայաստանը պետք է ամեն գնով`
- ձեռք բերի առավելագույն հնարավոր ինքնիշխանություն, բոլորի, առաջին հերթին
Ռուսաստանի հետ հաստատի արժանապատիվ հարաբերություններ,
- ինքնիշխանությամբ և արժանապատիվ հարաբերություններով հանդերձ շարունակի
մնալ Ռուսաստանի աշխարհքաղաքական ազդեցության գոտում` մինչեւ իր սեփական հզորացումը
և Ռուսաստանի ինքնըստինքյան հեռացումը,
- բոլոր, առաջին հերթին ռազմական առումով ձեռք բերի առավելագույն հզորություն,
- այլ շահագրգռված պետությունների հետ ձեւավորի Այսրկովկասում աշխարհագրական
դատարկության ստեղծման պարագայում այն լցնելու Թուրքիայի նկրտումները բացառելու ուժային
դասավորություն:
Հայաստանը ԱՄՆ-ի կողմից
Ռուսաստանի ու Թուրքիայի նկրտումները սահմանափակելու քաղաքականության հետ պետք է առնչվի,
փորձի դրանից առավելագույնս օգտվել իր այս կարեւորագույն խնդիրների լուծման անհրաժեշտության
տրամաբանությամբ, բայց ոչ երբեք նրա կողմից Ռուսաստանին ու Թուրքիային ծնկի բերելու,
այս տարածաշրջանում երկարաժամկեստ ռազմավարական ներկայություն հաստատելու սին և վտանգավոր
ակնկալիքներով և հույսերով:
Comments
Post a Comment