Նոր որակի հասարակարգի ձեւավորման խնդիրները
Ներհասարակական,
միջազգային
և
շրջակա
միջավայրի
հետ
նոր
որակի
հարաբերություններով
հատկանշվող,
հնարավորինս
ազատ
ու
արդար,
հավասարամետ
և
մարդկայնական
հասարակարգի
ձեւավորման
և
կայացման
միակ
երաշխիքը
լինելու
է
արդեն
սկսված
և
առաջիկա
տարիներին
ու
մեկ-երկու տասնամյակներին
տեղային
և
համաշխարհային
մակարդակներում
մղվելիք
պայքարը:
Այդ
պայքարը
տեղի
է
ունենում
դեռեւս
ներկա
համակարգի
պայմաններում:
Դրական նորի համար պայքարն
սկսել
այսօր,
հնի
պայմաններում,
նշանակում
է
գործել
հնի,
թեկուզ
և
խիստ
կաղացող
խաղի
կանոնների
պայմաններում,
ընդունել
մասամբ
խաղալ
այդ
խաղի
կանոններով:
Դա
նաեւ
նշանակում
է,
ճգնաժամի
խորացման
պատճառով,
գործել
գնալով
ավելի
վատացող
պայմաններում:
Այս
իրողությունները
թելադրում
են
միաժամանակյա
և
ներդաշնակեցված
երկու
մոտեցումների
որդեգրում.
• Ներկա հասարակարգի
պայմաններում
նրա
կանոնների
հնարավորինս
սպասարկեցում
ընդհանուրի
շահերին
(ընդգծված
սոցիալ-դեմոկրատական
քաղաքականություն):
• Ներկայինից
տարբերվող,
նոր
որակի,
հնարավորինս
ազատ
ու
արդար
հասարակարգի
տրամաբանության
սերմանում
և
մոդելների
ներդնում:
Ծարացած
խնդիրների
բնույթն
ու
տարողությունն
այնպիսին
են,
որ
դրանք
պահանջում
են
ոչ
միայն
տեղային-պետական,
այլ
անհրաժեշտաբար
նաեւ
գլոբալ-միջազգային
լուծումներ:
Դրական նորի կայացման
հաջողության
գլխավոր
երաշխիքներից
մեկը
հանդիսանալու
է
ավտոմատացման
գործընթացների
վրա
ներկա
ընթացքում
(մինչեւ
նոր
հասարակարգի
ձեւավորում)
հանրային
վերահսկողության
հաստատումը:
Նոր հասարակարգի
ձեւավորումն
անհրաժեշտաբար
պահանջելու
է
նաեւ
հասարակության
ընկալման
և
կազմակերպման,
անհատ/հասարակություն,
մասնավոր/ընդհանուր
(ունիվերսալ)
հարաբերությունների
վերաճշգրտում:
1. Տեղական, ներ-պետական մակարդակում` ընդգծված սոցիալ-դեմոկրատական
քաղաքականություն
Հավելյալ
արժեքի
(որի
կարեւոր
բաղադրիչն
է
շահույթը)
աճի
տեմպերի
շարունակական
նվազման
պատճառով
առաջիկա
տարիներին
շարունակվելու
է
երկրների
տնտեսական
աճի
տեմպերի
նվազման
միտումը:
1980-2000թթ.
սահմանափակ
թվով
երկրների
արձանագրած
«թռիչքային»
աճի
երեւույթն
ավարտված
է:
Նույնիսկ
տնտեսական
միջին
աճի
միտումները
դառնում
են
հազվադեպ:
Այնուամենայնիվ
հավելյալ
արժեք
դեռեւս
շարունակվում
է
ձեւավորվել,
չնայած
փոքրացող
տեմպերով:
Պետք
է
փորձել
լավագույնս
օգտագործել
այդ
հնարավորությունը:
Տնտեսական
աճի
նվազման
միտումներին
զուգահեռ
աշխարհում
շարունակում
են
առկա
մնալ
ֆինանսական
ահռելի
ծավալների
ակտիվներ:
Դրանց
զգալի
մասն
ի
հարկե
այլ
բան
չեն,
քան
փուչիկներ,
որոնք
անխուսափելիորեն
տրաքելու
են:
Բայց
ներկայում
աշխարհում
գերիշխող
հարստաիշխանության
(պլուտոկրատիայի)
նկատմամբ
քաղաքական
հաղթանակի
պարագայում
այդ
ակտիվների
միմասը
հնարավոր
կլինի
ծառայեցնել
ընդհանուր
բարօրության,
ինչը
կնպաստի
համեցող
ճգնաժամի
սոցիալական
հետեւանքների
մեղմումին
և
նոր
հասարակարգ
անցումն
առողջ
պայմաններում
ապահովելուն:
Բոլոր պարագաներում,
առկա
հնարավորությունները
պետք
է
օգտագործել
երկու
ուղղություններով`
տանելի
դարձնել
և
բարելավել
ներկան
և
պատրաստվել
ապագան
ավելի
առողջ
հիմքերով
դիմավորելուն:
Դա
նշանակում
է,
- բնակչության
սոցիալական
ներկա
պայմանների
բարելավում,
- հանրային
ենթակառուցվածքների
իրականացում
և
բարելավում,
տեխնոլոգիական
առաջընթացի
ապահովում
և
սպասարկեցում
ընդհանուրի
բարօրության,
կրթվածության
ընդհանրացում
և
մակարդակի
բարձրացում:
Ասվածը ներ-պետական
մակարդակում
ենթադրում
է
ընդգծված
սոցիալ-դեմոկրատական
և
տնտեսվարման
կեյնեզյան
քաղաքականության
կիրառում:
Դա
կարող
է
ներառել
հետեւյալ
(բայց
ոչ
միայն)
միջոցառումները:
• Կարեւոր
(ներառյալ
և
առավել
եւս
ավտոմատացվող)
ձեռնարկություններում
հանրային-պետական
թեկուզ
փոքրամասնային
բաժնետիրության
ձեռքբերում:
Այս մոտեցումն
ավելի
է
կարեւորվում
այն
պատճառով,
որ
նորազատականության
ժամանակաշրջանում
համատարած
մասնավորեցումների
հետեւանքով
պետական-հանրային
(այսինքն
յուրաքանչյուր
քաղաքացու)
սեփականությունը
պակասել
է,
մինչդեռ
պետական-հանրային
(այսինքն
յուրաքանչյուր
քաղաքացու)
պարտքն
ավելացել:
Այս
միջոցառումը
հնարավորություն
կտա
ավելի
հեշտ
իրականացնել
սոցիալական
ծրագրերը:
• Պրոգրեսիվ
եկամտահարկի
համակարգի
ներդնում:
• Բացասական
եկամտահարկի
համակարգի
ներդնում,
որտեղ
նվազագույն
շեմից
ցածր
եկամուտ
ստացողները
կստանան
պետական
նպաստ:
• 18 տարեկանը
բոլորած
բոլոր
քաղաքացիներին`
ֆինանսական
մեկնարկային
նվազագույն
հնարավորություն
ապահովող
համակարգի
ներդնում:
• Անխտիր բոլոր երեխաներին
նպաստի
տրամադրում,
այդ
նպաստը
հաշվառելով
որպես
ծնողների
եկամուտ
և
այն
հարկելով,
ինչը,
պրոգռեսիվ
եկամտահարկի
պայմաններում
կնշանակի
թե
բարձր
եկամուտ
ունեցող
ընտանիքներն
ավելի
քիչ
նպաստ
կստանան
քան
ցածր
եկամուտ
ունեցողները:
• Նվազագույն
աշխատավարձերի
բարձրացում:
• Փոքր խնայողների
համար
ինֆլացիայից
բարձր
տոկոսներ
երաշխավորող
մեխանիզմի
ապահովում:
• Գործազրկության
առավելագույն
շեմի
նշանակում:
Դրա
պահպանման
համար
պետությունն
անհրաժեշտության
դեպքում
պետք
է
հանդես
գա
որպես
գործատու:
• Հավաքական
բարիքների
ապահովում:
Պետական-հանրային
հատվածի
ներդրումներ
սոցիալական
և
ֆիզիքական
ենթակառուցվածքներում`
տրանսպորտ
և
կապ,
էներգետիկա
և
այլ
հանրային
ծառայություններ:
առողջապահություն,
կրթություն, տիմ ծառայություններ եւայլն: Այս հավաքական
բարիքները,
բացի
ուղղակի
օգուտներից,
նաեւ
ունեն
աշխատատեղերի
և
տնտեսության
համար
մուլտիպլիկացիոն
նշանակություն,
խթան
են
հանդիսանում
նոր
պահանջարկի:
• Տեխնոլոգիական
փոփոխությունների`
հանրային
իշխանությունների
կողմից
ուղղորդում.
հանրային
նշանակության
ծրագրերի
ֆինանսավորում:
Առանց պետական-հանրային
ֆինանսավորման
իրականացված
և
իրականացվող
հիմնարար
ուսումնասիրությունների
և
նորարարությունների` տեղի չեին ունենա հետագա մասնավոր առեւտրային նորարարությունները: Ուստի հանրությունն
ու
պետությունն
այդ
ոլորտում
պետք
է
ունենան
իրենց
խոսքը:
(1)
Խիստ կարեւոր
է
սահմանափակ
ռեսուրսներն
օգտագործել
խնայողաբար,
պայքար
մղել
անհատական
թե
հավաքական
զեխության
և
մսխումի
դեմ:
Բացի մարդկանց
մեծամասնության
սոցիալական
պայմանները
բարելավելուց,
իսկ
ավելի
ճիշդ`
այդ
պատճառով
իսկ,
սոցիալ-դեմոկրատական
քաղաքականությունը
կապիտալիզմի
ներկա
պայմաններում
հանդիսանում
է
ժողովրդավարության
միակ
երաշխիքը:
Կապիտալիզմը
և
ժողովրդավարությունը
դառնում
են
գնալով
ավելի
անհամատեղելի:
Նորազատական
(նեոլիբերալ)
մոդելի
կիրառման
շարունակումը
արդեն
առաջացնում
է
և
շարունակելու
է
առաջացնել
սոցիալական
հուզումներ,
որոնց
որպես
հակազդեցություն,
իրենց
դիրքերը
պահպանելու
համար,
իշխող
դասակարգերն
արդեն
կիրառում
են
և
շարունակելու
են
կիրառել
ուղղակի
և
անուղղակի
ռեպրեսիվ
և
ավտորիտար
միջոցներ:
Դա
ժողովրդավարության
բացասումն
է:
Ազատական-ժողովրդավարությունը
կապիտալիզմի
ճգնաժամի
ներկա
պայմաններում
դեռեւս
հնարավոր
է
վերջինի
մեղմ`
սոցիալ-դեմոկրատական
տարբերակի,
հարստության
համեմատաբար
հավասար
վերաբաշխման
պայմաններում
միայն:
Ակնհայտ
է,
որ
վերոնշյալ
միջոցառումները
ծախսատար
են
և,
հատկապես
համատարած
ճգնաժամի
պայմաններում,
աննպաստ
դիրքերում
գտնվող
երկրների
համար
դժվար`
ամբողջությամբ
իրականանալի: Այս խնդրում օգնության պետք է հասնեն գլոբալ և միջազգային մակարդակում ձեռ առնված միջոցառումները:
(1) Տեսնել` How to Spread
the Wealth - Practical Policies for
Reducing Inequality, By Anthony B. Atkinson, Foreign Affairs, January/February
2016
https://www.foreignaffairs.com/articles/2015-12-14/how-spread-wealth
2. համաշխարհային մակարդակում` ֆինանսական
կարգավորում
և
նոր
համաձայնություն
Ծարացած
խնդիրների
բնույթն
ու
տարողությունն
անհրաժեշտաբար
պահանջում
են
գլոբալ-միջազգային
լուծումներ:
Հարկային
անարդարություն,
աշխատավարձերի
լճացում,
հանրային
և
անձնական
ահռելի
պարտքերի
կուտակում,
անհրաժեշտ
ոլորտներում
քիչ
և
անբավարար
ներդրումներ,
անիմաստ,
վնասակար
և
անպետք
ծախսեր,
մսխումներ,
աստղաբաշխական
ֆինանսական
միջոցների
առկայության
պայմաններում
մեծամասնության
ընչազրկություն,
աշխատանքի
ռոբոտիզացման
պայմաններում
աշխատատեղերի
խնդիր,
որակյալ
կրթության
թանկացում,
անհասանելիություն
ու
մենաշնորհացում
եւայլն:
Հնարավոր
չէ
այս
խնդիրները
լուծել
բացառապես
ազգային
օրակարգերով:
Դրանք
պահանջում
են
միջազգային
համագործակցություն
և
նոր
համաձայնություն:
Տնտեսագետ,
Հունաստանի
ֆինանսների
նախկին
նախարար,
DiEM25-ի
(Ժողովրդավարություն
Եվրոպայում
Շարժում
2025) համահիմնադիր
Յանիս
Վարուֆակիսն
առաջարկում
է
միջազգային
նոր
համաձայնություն,
որ
կներառի
հետեւյալ
միջոցառումները:
• Ամենուր
աշխատավարձերի
բարձրացում,
ուղեկցված
առեւտրային
համաձայնություններով
և
պայմաններով:
• Հարկային
ապաստարանների
(օֆշորներ)
միջազգային
ներդաշնակեցում:
Այդվայրերում
գրանցված
ձեռնարկությունների
սեփականության
իրավունքների
անձեռնմխելիության
վերացման
հանձնառության
ստանցնում:
• Շրջակա միջավայրի
շուրջ
ընդհանուր
ստանդարդների
համաձայնության
ձեռքբերում,
կանաչ-էներգիայի
միավորման
ձեւավորում,
հանրային
ներդրումների
և
կենտրոնական
բանկերի
ակտիվ
մասնակցությամբ:
• Միջազգային
ֆինանսական
նոր
համակարգի
ձեւավորում,
որտեղ
միջազգային
ամբողջ
առեւտուրը
հաշվառվում
է
մեկ
«հովանոցային»
թվային
արժույթով,
այնպիսի
եղանակով,
որը
կկծկի
առեւտրային
ապակայունացնող
և'
ավելցուկները
և'
դեֆիցիտները:
• Համընդհանուր
հիմնային
շահաբաժնի
(ունիվերսալ
բազային
դիվիդենտ)
համակարգի
ներդնում,
որը
կֆինանսավորվի
ձեւավորվելիք`
համաշխարհային
հարստության
հիմնադրամում
ավանդադրված
տեխնոլոգիական
մեծ
կորպորացիաների
բաժնետոմսերի
տոկոսներից
և
կկառավարվի
միջազգային
ֆինանսական
նոր
ինստիտուտների
կողմից:
Պետք է վերջ դրվի ֆինանսական
սանցարձակություններին:
Ամերիկայում,
Եվրոպայում
և
Ասիայում
համակարգված
գործողությունների
արդյունքում՝
պետք
է
տեղային
և
համաշխարհային
մակարդակներում
վերահսկողություն
հաստատվի
կապիտալի
և
ֆինանսական
շարժերի
նկատմամբ:
Փողը
պետք
է
ժողովրդավարացվի
և
կառավարվի
միջազգային
մակարդակով՝
այնպես,
որ
կծկվեն
ինչպես
առեւտրային
դեֆիցիտները,
այնպես
էլ
ավելցուկները:
Ռոբոտները
պետք
է
դառնան
մարդկության
ստրուկներ:
Սա
համազոր
է
սխրանքի,
որը
պահանջում
է
ընդհանուր
սեփականություն,
առնվազն
մասնակի:
(1)
(1) Globalization
is stuck in a trap. What will it be when it breaks free?, YANIS VAROUFAKIS, THE
GLOBE AND MAIL, JANUARY 12, 2018
https://www.theglobeandmail.com/opinion/yanis-varoufakis-globalization-stuck-in-a-trap/article37588492/
3. Նոր որակի, հնարավորինս ազատ ու արդար հասարակարգի հիմունքները
Սոցիալ-դեմոկրատիան,
որքան
էլ
անհրաժեշտ
և
ամոքիչ,
չի
կարող
խնդիրների
վերջնական
դարման
լինել:
Խաղի
դեռեւս
կապիտալիստական
կանոնների
պայմաններում
դա
լավագույն
հնարավոր
տարբերակն
է:
Բայց
դա
ժամանակավոր
լուծում
է:
Կարող
էր
լինել
երկարատեւ
լուծում,
եթե
պայմանները
լինեին
նման
Բ
Համաշխարհային
պատերազմը
հաջորդած
2,5-3 տասնամյակներին,
երբ
կապիտալիզմը
գտնվում
էր
իր
հերթական
վերելքի
փուլում:
Բայց
այդ
ժամանակներն
անցել
են,
անվերադարձ:
Նոր հասարակարգի
հիմք
պետք
է
հանդիսանան
մասնակցային,
համերաշխային,
համագործակցային,
ինքնակառավարվող,
կիսող (sharing) և փոխադարձային հարաբերություններն ու կազմակերպվածությունը:
Պետք է տեղի ունենա առավելագույն
ապաապրանքայնացում.
ապաապրանքայնացվեն
ոչ
միայն
ամենաէական
ոլորտները`
կրթություն,
առողջապահություն,
ջուր
եւայլն,
որոնք
նորազատականության
կողմից
վերածվել
են
առուվաճառքի
ենթակա
ապրանքների,
այլ
նաեւ
արդյունաբերությունն
ու
գյուղատնտեսությունը:
Տնտեսական
աճի
նպատակադրումը
պետք
է
փոխարինվի
մարդու
նյութական
և
հոգեմտավոր
պահանջների
բավարարման
նպատակադրումով:
Արտադրության
և
բաշխման`
Կապիտալի
կուտակման
ու
շուկայի
ուժերի
վրա
հիմնված
կազմակերպվածությունը
պետք
է
փոխարինվի
համագործակցային,
մասնակիցների
կողմից
ինքնակառավարվող
(autogestion, self-managed)հարաբերությունների վրա հիմնված կազմակերպվածությամբ: Բռգաձեւ
հիերարխիական
վարչահրամայական
համակարգերը
պետք
է
փոխարինվեն
արտադրողների
և
սպառողների
ավտոնոմ
ինքնակազմակերպված
և
ինքնակառավարվող
կոլլեկտիվների
միջեւ
համակարգման
հորիզոնական
ցանցային
համակարգերով:
Հաղորդակցման
ժամանակակից
տեխնոլոգիաները
հնարավոր
են
դարձնում
նման
համակարգերի
կայացումը:
Նոր հասարակարգի
կայացումը
պահանջում
է
փորձարկումներ,
ստեղծագործականություն:
Դրա
հիմունքները
պետք
է
մշակել
ու
սկսել
ներդնել
այսօրվանից:
Այսօրվանից
իսկ
պետք
է
արմատավորել
դրա
հոգեբանությունը,
մտածելակերպը,
արդեն
նախաձեռնել
այդ
տրամաբանությամբ
ծրագրեր,
ձեւավորել
ուղղակի
և
մասնակցային
ժողովրդավարության
հարթակներ:
Յանիս Վարուֆակիսը
(և
ոչ
միայն
նա)
առաջարկում
է
պատկերացնել
գործարան
կամ
ձեռնարկություն,
որը
պատկանում
է
բացառապես
տվյալ
պահին
այնտեղ
աշխատողներին:
Վերանում
է
շահույթի
և
վարձու
աշխատանքի
միջեւ
տարբերությունը:
Եկամուտը
բաշխվում
է
բոլոր
աշխատողներին:
Եթե
աշխատողը
թողնում
է
գործարանը,
ձեռնարկությունը,
աշխատանքը,
և
տեղափոխվում
այլ
գործարան
կամ
աշխատանքի,
վայելում
է
նույն
իրավունքները
նոր
աշխատավայրում
: Վերանում
է
տարանջատումը
ձեռնարկությունում
չաշխատող
սեփականատերի
և
ոչ
սեփականատերաշխատողի
միջեւ:
Վերանում
է
պարանաձգությունը
կապիտալի
և
վարձու
աշխատանքի
միջեւ,
Վերանում
է
մեծ
տարբերությունը
ներդրումի
և
խնայողության
միջեւ:(1)
Սոցիալական
կազմակերպման
նման
ձեւերը
վերամիավորում
են
քաղաքական
և
տնտեսական
ոլորտները:
Այս
դեպքում
է
միայն,
որ
ժողովրդավարությունը
դառնում
է
իրականություն,
որովհետեւ
ժողովրդավարությունը
ավելի
շատ
ձեւ
է,
քան
բովանդակություն,
երբ
առկա
է
միայն
քաղաքական
ոլորտում
(այն
էլ
բացառապես
ներկայացուցչական
ձեւով),
բայց
ոչ
տնտեսական
ոլորտում:
Ամենուր
կիրառվելու
պարագայում
սոցիալական
կազմակերպման
նման
ձեւերը
երաշխավորում
են
նաեւ
միջազգային
համերաշխությունն
ու
կայունությունը:
Մասնակցային
և
ուղղակի
ժողովրդավարության
սկզբունքներով
ինքնակառավարվող
հասարակությունն
ի'նք պետք որոշի իր հարաբերությունն
ավտոմատացման
գործընթացի
հետ:
(3) Yanis
Varoufakis: Capitalism will eat democracy -- unless we speak up | TED Talks,
Jan 25, 2016
https://www.ted.com/talks/yanis_varoufakis_capitalism_will_eat_democracy_unless_we_speak_up?language=en
4. Ավտոմատացման գործընթացի հանրային
վերահսկողության
ապահովում
Նորագույն
տեխնոլոգիաները,
հատկապես
արհեստական
բանականությունը
լինելու
են նոր հասարակարգի գլխավոր գործիքը, ինչպիսին էլ որ լինի այդ հասարակարգը: Հիերարխիկ, բեւեռացված
նոր
հասարակարգի
պարագայում
նրանք
լինելու
են
այդ
կարգի
պահպանման,
մարդկանց
ու
ժողովրդներին հպատակեցված պահելու գլխավոր զենքը: Ավելի ազատ և արդար հասարակարգի պարագայում ավտոմատացումն ու դրա հետեւանքով
աշխատանքի
անհրաժեշտության
հետզհետե
վերացումը
մարդկանց
ընծայելու
են
ազատ
ժամանակ,
որը
մարդկային
էության
իրացման`
ազատ
ստեղծագործականության
նախապայմանն
է:
Թե ինչպիսի՞ն
է
լինելու
նոր
հասարակարգը,
ներկայինից
ավելի
լա՞վը
թե
վատը,
մեծ
հաշվով
կախված
է
այն
հարցից,
թե
ի
վերջո
ո՞վ
է
վերահսկելու
ավտոմատացման
գործընթացը`
մեծ
կապիտալի
տերե՞րը
թե
հանրությունը:
Ակնհայտ
է,
որ
ներկայում
այդ
գործընթացը
վերահսկում
են
առաջինները:
Ներկա ժամանակների
ամենակարեւոր
մարտահրավերներից
մեկը
նորագույն
տեխնոլոգիական,
արհեստական
բանականության
ու
ավտոմատացման
գործընթացների
նկատմամբ
ներկայից
իսկ
հանրային
վերահսկողության
ապահովումն
է,
թե'
նրանց
սեփականության
և
թե'
գործառույթների
ու
կիրառության
առումներով:
Այդ նպատակով`
քաղաքական
նպատակասլացության
կողքին
չափազանց
կարեւոր
է
տեխնոլոգիական
այդ
գիտելիքների
հնարավորինս
ընդհանրայնացումը:
5. Անհատ/հասարակություն, մասնավոր/ընդհանուր
հարաբերությունների
վերաճշգրտում
Նոր, հնարավորինս
ազատ
ու
արդար
հասարակարգի
կայացումը,
բացի
առարկայական
պայմաններից`
հնի
գոյության
իմաստի
ու
տրամաբանության
սպառում
և
նորի
ձեւավորման
ու
կայացման
առարկայական
ու
տեխնիկական
պայմանների
հասունացում,
պահանջում
է
նաեւ
նորի
ենթադրած
տրամաբանությամբ
հարաբերվելու
հասարակական
պահանջարկ
և
կամք:
Դա
նշանակում
է
հասարակական
գիտակցության,
հասարակության
ընկալման
և
կազմակերպման,
անհատ/հասարակություն,
մասնավոր/ընդհանուր
(ունիվերսալ)
հարաբերությունների
վերաճշգրտում:
Անհատապաշտական
գաղափարախոսությամբ
ներծծված,
ազատությունը
բացառապես
որպես
քաղաքացիական
ազատությունների
և
իրավունքների
ապահովվածություն
ընկալող
հասարակությունն
ու
քաղաքացին
իսկական
ազատ
հասարակություն
և
քաղաքացի
չեն:
անհատապաշտությունն
անպայմանորեն
ներառում
է
ուրիշներից
տարբաժանվելու,
ուրիշ
անհատներից,
հասարակությունից
հեռանալու,
առանձնանալու գաղափար: Քաղաքացիությունը սոսկ իրավունքներով
ընկալող,
ատոմացած,
էգոիստ
քաղաքացիների
թվաբանական
գումարից
ձեվավորված
հասարակությունը
հանգեցնում
է
միմիանցից
օտարման,
սոցիալական
տարանջատման
ու
խտրականության:
Մյուս կողմից,
թեկուզ
սոցիալապես
չտարանչատող
և
ոչ
խտրական,
բայց
համահարթեցված,
անդեմ
և
ստանտարդացված
քաղաքացիներից
ձեւավորված
հասարակությունը
հանգեցնում
է
նույն
քաղաքացիների
այդպիսի
հասարակարգից
օտարման
ու
այդ
հասարակարգի
լճացման:
Առողջ հասարակությունն
այն
հասարակությունն
է,
որտեղ
ապահովված
են
և'
յուրաքանչյուրի
անհատականությունն
ու
ինքնիշխանությունը
և'
ընդհանուր
համերաշխությունը:
Ֆրանսիացի
քաղաքագետ
և
պատմաբան
Պիեռ
Ռոզանվալոն
առաջարկում
է
երեք
սկզբունքների
վրա
կառուցված
հավասարության
տեսություն.
մարդկանց
եզակիության
(singularity) ճանաչում, ի հակադրություն անհատապաշտության, քաղաքացիների հարաբերությունների`
ձեւավորում
և
ամրագրում
փոխադարձության
(reciprocity) սկզբունքի շուրջ և հավաքականության ներսում ընդհանրայնության ամրագրում:
Յուրաքանչյուր
անհատ
եզակի
է: Նա յուրաքանչյուր ուրիշից տարբերվում
է
շնորհիվ
պացառապես
իրեն
պատկանող որակների: Մարդիկ հավասար են իրենց եզակիությամբ, յուրահատուկ որակի ամրագրմամբ,
ոչ
թե
անդեմ
ունիվերսալ
էակներ
լինելու
հանգամանքով:
Հավասարության
ստանդարդը
բազմազանությունն
է:
Բոլորն
իրար
նմանվում
են
եզակի
և
անհամեմատելի
լինելու
շնորհիվ:
Դա
անհատականություն
և
ինքնավարություն
ունեցող
մարդկանց
հավասարությունն
է:
Եզակիների
հավասարությունը
նշանակում
է
փոխադարձ
ճանաչում,
փոխադարձության
ամրագրում:
Դա
եզակի
անհատների
փոխադարձ
հարաբերությունների
հավասարությունն
է,
որտեղ
երկակի
ստանդարդներ
չկան,
կանոնները
տարբեր
մարդկանց
համար
տարբեր
կիրառումներ
չունեն:
Հավասարությունը որպես փոխադարձություն ամեն բանից ավելի նշանակում
է
վերաբերմունքի
և
ներգրավվածության
հավասարություն:
Հավասարների
հասարակության
համար
անհրաժեշտ
երրորդ
բաղադրիչը
հավաքական
ընդհանրական
պատկանելիության
զգացումի
և
գիտակցության
զարգացումն
է:
Քաղաքացիությունը
միայն
իրավունքներով
օժտված
բայց
ատոմացած
անհատը
չէ,
այլ
այլոց
հետ
սոցիալական
հարաբերությունը:
Եզակիության
վրա
հիմնված
հավասարությունը
ենթադրում
է
հասարակություն,
որը
հիմնված
է
ոչ
վերացական
ունիվերսալիզմի
ոչ
էլ մեկուսացած ինքնությամբ համայնականության վրա, այլ բազում առանձնահատկությունների
ճանաչման
և
դինամիկ
ու
ներդաշնակ
համակեցության
վրա:
Կարճ, հավասարների
հասարակությունը
ընդհանուր
պատկանելիության
գիտակցմամբ,
փոխադարձության
սկզբունքով
հարաբերվող
եզակի
անհատների
կամ
քաղաքացիների հասարակությունն է: Դա ժողովրդավարություն հասկացությունն
ազատում
է
քաղաքականության
սահմանափակումներից
և
այն
վերադարձնում
հասարակություն:
(1)
Մասնիկ/ընդհանուր
այս
հարաբերակցությունը
պետք
է
լինի
նաեւ
միջազգային
հարաբերությունների
սկզբունքը:
Ոչ
թե
համահարթեցնող
համաշխարհայնացում,
այլ
բազում
ինքնուռույնությունների
(ավտոնոմիաների)
միջեւ
այլընտրանքային
համաշխարհայնացում,
որոնք ինտեգրվում են ձգտելով ստեղծել մի «ունիվերսալ ունիվերսալություն», բաղկացած
գոյություն
ունեցող
բազում
ունիվերսալություններից
(Իմմանվել
Վալերշտայն):
Պետք
չէ
թույլ
տալ,
որ
առանձին,
հատուկ
ունիվերսալություններ
իրենց
պարտադրեն
բոլորին:
Սա է պատասխանը
թե'
էթնիք
արժեքների
ու
ամեն
ազգայինի
նկատմամբ
քամահրական
և
մեծամտական
ունիվերսալիզմին,
թե'
նեղմիտ
ազգայնականության,
տեղայնամտության,
գավառամտության:
(1) How to Create a Society of Equals - Overcoming Today’s
Crisis of Inequality, By Pierre Rosanvallon, Foreign Affairs,
CommentJanuary/February 2016 Issue
https://www.foreignaffairs.com/articles/2015-12-14/how-create-society-equals
Comments
Post a Comment